Fram til 23. februar kan du se kunst av GELAWESH WALEDKHANI. (Bilde: Budstikka.no)
Bærum Kunsthall skriver:
The Inevitable Bud Sprouting – den uunngåelige spiringen av knopper
Som norsk kurdisk (og flyktning) bringer Waledkhani med seg et høyst personlig blikk på utsatte gruppers kamp for frihet og likeverd. Med snirklete tusjstreker som minner om kurdernes egen vevingsteknikk, skildrer hun en verden der ytringsfrihet, menneskerettigheter og fred ikke er selvsagt verdier. Waledkhani broderer også med sitt eget hår; det politiske blir fysisk og kroppslig.
For like sikkert som man ikke kan stoppe naturen og knoppene som spirer – kan man heller ikke stoppe unge mennesker som ønsker å kjempe denne kampen videre.
Arbeidet The Inevitable Bud Sprouting er et bilde på kampen for frihet og å realisere rettferdighet for et folk. Det kan ikke stoppes med gjennomføring av forbrytelser som strider mot menneskerettighetene. ”Leyla Qasim” er nettopp et bevis på dette, at menneskelige tanker og idealer lever videre. Motstandskampene i Kobanê er også et nylig eksempel på dette. Denne kurdiske byen var kun et steg fra å falle sammen. Men viljestyrken og oppreisingen av en ny revolusjon blant det kurdiske folket stoppet igjen dette fallet. Denne revolusjonen var en kvinnerevolusjon; som viste et nytt bilde av kurdiske kvinner og kvinner i Midtøsten, hvor kvinnene side om side med mennene kjempet for eksistens, frihet og fred.
Gelawesh Waledkhani (1982) er født i Kurdistan, og utdannet med Mastergrad i 2013 fra avdeling Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har stilt ut i Akershus Kunstsenter, OSL Contemporary, Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Tegnebiennalen, Østlandsutstillingen, Kunstmuseet i Nord-Trøndelag, Autocenter i Berlin, Trafo Kunsthall og Kunstnerforbundet. Senere i år og til våren 2018 er hun aktuell med separatutstilling i Kunstmuseet i Nord-Trøndelag og BOA. Waledkhani er innkjøpt av Oslo kommune og Buskerud Kunstsenter.

http://www.baerumkunsthall.no/utstillinger.html